רישום ירושה בטאבו

16 פברואר, 2024

החוק הישראלי מסדיר את ענייני הירושה והציווי באמצעות “חוק הירושה”. למרות שמו- חוק הירושה- הוא מסדיר הן מצבי ירושה והן מצבי צוואה.

במקרה שבו אדם לא השאיר אחריו צוואה, רכושו יחולק על פי הוראות חוק הירושה. החוק מגדיר הן את מעגלי הקרבה- כלומר, את סדר הירושה על פי מעגלי קרב; הן את אחוזי הירושה- כלומר, מהו יחס חלוקת הרכוש לפי מעגלי הקרבה הקיימים; והן את ההבחנה בין סוגי נכסים- שהרי נכסים שונים עשויים להתחלק בצורה שונה בין מעגלי הקרבה השונים.

לחלופין, בהרבה מהמקרים אנשים שהלכו לבית עולמם מותירים אחריהם צוואה. ישנן צוואות מסוגים שונים, כאשר המשותף להן הוא שהמנוח הגדיר בעצמו את חלוקת הנכסים הרצויה בעיניו. עם זאת, על מנת שניתן יהיה להתחשב ברצונו של המנוח ולעקוב אחרי הוראות צוואתו, יש לוודא כי הצוואה עומדת בתנאי החוק.

בין הנכסים שעשוי מנוח להוריש ליורשיו, ישנם נכסי המקרקעין. רישום המקרקעין בישראל נעשה באמצעות ה”טאבו”, המסדיר את רישום נכסי המקרקעין לפי בעלי הזכויות בהם- בין זכויות קנייניות ובין זכויות חוזיות, דוגמת רישום הערות אזהרה. במקרה שבו למנוח היו נכסי מקרקעין רשומים על שמו, כיצד ניתן לבצע את רישומם מחדש, כירושה?

על תהליך הבקשה, עלויותיה, המסמכים הדרושים לשם הגשתה, הדברים שחשוב להבחין בהם במהלכה ועוד- במאמר זה.

תוכן עניינים

תהליך בקשה לרישום ירושה בטאבו

תהליך הבקשה לרישום ירושה בטאבו עבר שינוי וכיום, כולל מספר שלבים.

בעבר, כדי לבצע רישום ירושה בטאבו היה לפנות לשתי רשויות במקביל: הן לרשות המקרקעין, לשם ביצוע הרישום המחודש על שם היורש, והן לרשם הירושה, כדי להצליב ולאפשר את הרישום המחודש בהתאם לצו הירושה או לצו קיום הצוואה, ככל שהייתה כזו.

כיום, ניתן לבצע את ההליך כולו מול רשם הירושה בלבד, כאשר ביצוע הרישום יתבצע דרך רשם הירושה- במקום בפניה עצמאית ונפרדת. שלבי הליך הרישום הם כדלהלן:

בשלב הראשון, יש לבדוק האם קיימת צוואה, ואז חלוקת הנכס תהיה בהתאם להוראותיה, ככל שהצוואה עצמה עומדת בדרישות החוק. ככל שאין צוואה, יש לפנות לקבלת צו ירושה, בהתאם לכללי חוק הירושה ומעגליו.

בשלב השני, יש לוודא שהמנוח אכן רשום בטאבו כבעליו של הנכס. את רישום הנכס ניתן לבדוק באמצעות הפקת נסח טאבו, בצורה אינטרנטית. הפקת נסח יכולה להיעשות באופן עצמאי או באמצעות עורך דין.

בשלב השלישי, יש להגיש את הבקשה עצמה. אם היורש מבקש להגיש את הבקשה בצורה עצמאית, יהיה עליו להגישה בצורה פיזית: באמצעות הגעה לאחת מלשכות רשם הירושה, בין בתור מוזמן מראש בין בזמני קבלת קהל, או באמצעות משלוח דואר. בהתאם, יפתח תיק פיזי שיכלול את המסמכים המבוקשים. כתנאי להגשת הבקשה, יש לבצע תשלום אגרה- בין באופן פיזי ובין באמצעות שובר תשלום, שינתן בלשכות, דרך הדואר.

לחלופין, אם הבקשה תוגש באמצעות עורך דין, הרי שהיא תוכל להיעשות מרחוק, בצורה מקוונת, בצירוף המסמכים הדרושים ובכפוף לתשלום אגרה מקוון.

בשלב הרביעי, ינתן עדכון בסמס או במייל על מצב הבקשה. ככל שהבקשה תקינה וכוללת את כלל המסמכים הדרושים, ינתנו הצווים הדורשים ובהתאם, תועבר לביצוע בקשת הרישום בטאבו. ככל שיש תקלה כלשהי בבקשה, ישלחו על כך עדכון למבקש, ויהיה לתקנה בהתאם כדי למנוע את השהיית השלמת הפעולה.

בכל אחד מהשלבים, יעודכן המבקש בשלבי הבקשה, עד לסיומו של התהליך.

אגרת רישום ירושה בטאבו  

בקשת רישום ירושה בטאבו כוללת אגרת רישום ירושה. גובהה של האגרה, נכון ליום כתיבת מאמר זה, הינה 177 ₪. ישנן מספר דרכים לתשלום האגרה:

אם הגשת הבקשה מבוצעת באופן פרטי, ישנן 3 דרכים: תשלום בלשכה; תשלום בתור שנקבע מראש ללשכה; או באמצעות שובר תשלום בדואר. אם הבקשה מבוצעת באמצעות עורך דין, הרי שתשלום האגרה יוכל להתבצע בצורה מקוונת.

אלו מסמכים נדרשים לתהליך?  

בקשת רישום הירושה דורש מספר מסמכים.

  • נסח טאבו: ראשית, יש לוודא באמצעות נסח הטאבו שהמנוח אכן רשום כבעליו של הנכס.
  • טופס בקשה לרישום מקרקעין: יש לצרף לבקשה טופס רשמי של בקשת רישום מקרקעין. על הטופס להיות חתום כדין על ידי אחד מהיורשים או יותר או צד רלוונטי אחר. על הטופס להיות מאומת על ידי עו”ד או רשם. אם מונה במקרה מנהל עיזבון, יש לצרף את חתימתו, ויש לאמתה על ידי עורך דין או על ידי רשם.
  • צוואה, צו קיום צוואה או צו ירושה, ככל שנדרשים.
  • ככל שהבקשה מוגשת באמצעות עורך דין, יש לצרף הצהרה והתחייבות של עורך הדין.
  • במידה שהבקשה מוגשת, כבעבר, הן לרשות המקרקעין והן לרשם הירושה, הרי שיש לצרף לרשות המקרקעין את צו הירושה. עם זאת, ככל שמגישים את הבקשה לרשם הירושה, אין בכך צורך.

למה חשוב לשים לב במהלך תהליך רישום ירושה בטאבו?  

בבקשת רישום ירושה בטאבו, חשוב לשים לב למספר דברים:

  • יש לוודא שהנכס אכן רשום על שמו של המוריש.
  • יש לוודא כי כלל המסמכים הדרושים מצורפים לבקשה, כדי למנוע “פינג-פונג” מתמשך מול הרשויות הרלוונטיות ובהתאם, התמשכות של תהליך אישור וביצוע הרישום.
  • יש לבחור באפיק הנכון לביצוע הבקשה- קיים הבדל בין רישום צו ירושה בטאבו או לבין רישום צוואה בטאבו, לפי המקרה.
  • יש לוודא כי שולמה אגרה כדין כדי לאפשר את השלמת הגשת הבקשה וביצועה.
  • כמו כן, חשוב לשים לב שמשך הזמן שיידרש לרישום הירושה בטאבו עשוי להתקצר משמעותית ככל שהוא נעשה באמצעות עורך דין, באופן מקוון. הן כיוון שהתהליך עצמו לא דורש קביעת תור או משלוח דואר, והן כיוון שעורך דין מקצועי יוודא את מניעתן של טעויות שאדם פרטי עלול לבצע, בשל חוסר היכרות עם ההליך.

מהם הסיכונים הכרוכים באי רישום ירושה בטאבו?  

אי רישום בטאבו ירושה עלול לגרור מספר סיכונים:

ראשית, תוצאת אי הרישום היא שהנכס לא יהיה רשום על שם היורש אלא על שם המנוח. משמעות הדבר היא עמעום הגדרת זכויותיו של היורש בנכס ומניעת היכולת להגן עליהן.

שנית, אי הרישום מגביל משמעותית את יכולתו של המוריש לעשות שימוש בנכס. כך, למשל, היעדר העברת הרישום ימנע מהיורש למכור או להשכיר את דירתו של המנוח.

שלישית, דחיית הרישום עלול לגרום, בפרספקטיבה רחבה, להתייקרות עלויות ולסיבוכי מס בטווח הרחוק. בישראל, החוק מאפשר את שינוי הרישום ללא מיסוי כלשהו. עם זאת, ככל שהיורש מעוניין למכור את הדירה שקיבל בירושה, הדבר יכלול מיסוי רלוונטי. דחיית הרישום עלולה לייצר סיבוכים ומורכבויות בהיבט המיסוי, שיכולים להימנע בייעוץ משפטי רלוונטי ומקצועי בזמן אמת.

מהן העלויות הכרוכות ברישום ירושה בטאבו?  

לבקשת רישום ירושה ישנן מספר עלויות כרוכות:

  1. תשלום האגרה, על סך 177 ₪.
  2. ככל שנדרש, הפקת נסח טאבו כוללת עלויות בהתאם לסוג הנסח המופק.
  3. ככל שנדרש אימות חתימה של עו”ד כוללת עלות נוספת.

לפני שרצים לרשם כדאי לראות אם יש מי שרוצים למשל הסתלק מהעיזבון כמו למשל ילדים להורה שנותר בחיים.

ולפני שרצים לרישום בטאבו להבין שזו חלוקה ראשונה של יזבון ואז כבר לא ניתן יהיה לעשות הסכם חלוקת עיזבון. לא לרוץ ולבצע למרות שזה פשוט לביצוע לבד.

לסיכום  

עו”ד יסמין צח היא עו”ד לענייני מקרקעין ונדל”ן, ועוסקת, בין היתר, ברישומם של נכסי מקרקעין בירושה בטאבו. ענייני ירושה, מטבעם, עשויים להיות ורכבים מנטלית ולכן דרוש שירות משפטי רגיש ואנושי. לצד זאת, נכסי מקרקעין הם נכסים יקרים וכבדי משקל, וכדי למקסם את התועלת המופקת מהם ולהימנע מנזקים כלכליים, יש להיוועץ בגורם מקצועי. כמו כן, כאמור לעיל, ביצוע רישום ירושה בטאבו באמצעות עורך דין, מפשטת ומזרזת את התהליך. עו”ד יסמין צח מציעה שירות משפטי מקצועי ובלתי-מתפשר ומרובה ניסיון, לצד אנושיות, רגישות וליווי אישי של הלקוח. 

שאלות ותשובות

הדבר תלוי באופן הגשת הבקשה. במקרה שהבקשה מתבצעת באמצעות עורך דין, התהליך עשוי לארוך מספר ימים בלבד; הגשה עצמאית עשויה לארוך זמן רב יותר.

בלא רישום, השימוש בנכס יוגבל משמעותית. בנוסף, הרישום דרוש כדי להוציא לפועל צוואה או צו ירושה.

הרישום יכול להתבצע באופן עצמאי, בהגעה פיזית לאחת הלשכות הרלוונטיות או באמצעות משלוח דואר. לחילופין, בקשת הרישום יכולה להתבצע באמצעות עורך דין, באופן מקוון.

ניתן להגיש בקשה מקוונת באמצעות עורך דין בלבד, באמצעות כרטיס חכם.

גובה אגרת רישום ירושה בטאבו הוא 177 ₪. 

בהחלט. היעזרות בעורך דין לצורך הגשת הבקשה יכול לחסוך משמעותית בזמן, במאמץ, בבירוקרטיה ובתקלות אפשרויות בהגשת ומילוי הבקשה.

נעים מאוד, אני יסמין

ליצירת קשר: