הסכם ממון טרום נישואין

הסכם ממון לפני הנישואין הוא כלי חשוב ביותר שזוגות לפני חתונה יכולים לעשות בו שימוש, כדי להסדיר ביניהם סוגיות ממון חשובות, ולבצע תיאום ציפיות ומניעת סכסוכים עתידיים בכל הקשור לכך. ישנן כמה סיבות שכדאי לערוך הסכם ממון לפני הנישואין ולא אחריהם, כאשר המרכזית שבהן היא היכולת של בני הזוג לחשוב באופן צלול וברור מה הרצונות שלהם, לפני שיש להם מחויבות של נישואים, נכסים וילדים משותפים.

תוכן עניינים

מתי כדאי לערוך הסכם ממון טרום נישואין?

הסכם ממון טרום נישואין, כשמו כן הוא, הסכם ממון לפני הנישואין, שנחתם ואושר לפני טקס הנישואין של בני הזוג. לכן, כדאי לערוך הסכם שכזה כמה שיותר מוקדם, לאחר שבני הזוג מחליטים להתחתן ולשזור את חייהם יחד. הסיבה לכך שכדאי לערוך הסכם ממון טרום נישואין כמה שיותר מהר, ולא בסמיכות רבה מדי לחתונה – נעוצה למעשה באחד היתרונות המשמעותיים של עריכת הסכם שכזה.

היתרון המשמעותי בעריכת הסכם ממון לפני הנישואין, הוא שהדבר מעורר שיח בין בני הזוג על הנושאים הכלכליים, שייתכן שעד היום לא דיברו עליהם בכלל. ענייני ממון הם עניינים רגישים ביותר, כאשר לכל אחד מבני הזוג יש הסתכלות שונה וציפיות שונות באשר לחלוקת הנכסים והרכוש בין בני הזוג במקרה של גירושין או של מוות.

לכן, כאשר מעלים את הנושא ומתחילים לדון בו, עשויות להתעורר מחלוקות עמוקות, שחשוב מאוד לפתור אותן ולהסכים עליהן בטרם מחליטים להינשא זה לזה על כל הכרוך בכך. בדיוק מהסיבה הזו, כדאי ללבן את הסוגיות האלה כמה שיותר מהר לאחר שבני הזוג מחליטים להתחתן, כדי לוודא שישנן הסכמות על הנושא הבסיסי והחשוב הזה, ואם יש אי הסכמה ברמה עמוקה ובלתי ניתנת לפתרון – טוב לדעת זאת מוקדם מאשר מאוחר.

האם הסכם ממון לפני נישואין יכול לשמש כאמצעי לחיסכון במס שבח ורכישה?

מס רכישה הוא המס שמשולם בעת רכישת נכס, והוא משתנה בהתאם לסטטוס של הרוכש. מס רכישה על דירה ראשונה יהיה נמוך יותר ממס רכישה על דירה שלישית למשל. לכן, לכאורה הסכם ממון לפני הנישואין שקובע שהדירה שבבעלות בני הזוג היא למעשה שייכת לאחד מהם בלבד, ולא לשני – ייצור מצב שבו לאחד מבני הזוג יש דירה בבעלותו, ולבן הזוג השני אין דירה בבעלותו. ואז, כאשר ירצו בני הזוג לרכוש דירה נוספת, הם ירשמו אותה על שם בן הזוג בלי הדירה, וכך היא תיחשב דירה ראשונה, בעלות מס מופחתת. בדיוק בגלל תכנון מס כזה, נקבעו כמה כללים שנועדו להסדיר את הנושא.

מס שבח הוא מס שמשולם על ההפרש שבין שווי הדירה בעת שהבעלים מוכר אותה, לבין שווי הדירה בעת שהבעלים רכש אותה. הרציונל הוא שמשולם מס על ההשבחה של הנכס, שהתבצעה לאורך השנים באופן פסיבי בלי השקעת הבעלים. כלומר, עלות שיפוץ תקוזז מתוך הסכום שעליו חל המס. אך עלייה בשוק הנדל”ן תשפיע מאוד על הסכום שממנו ייגזר סך מס השבח. = הסכם ממון לפני הנישואין יכול לשמש גם כאמצעי לחיסכון בתשלום מס שבח, בהיבט הזכאות של בני הזוג להקלות או לפטור. 

האם ניתן לבצע הפרדה רכושית של דירה בין בני זוג לפני נישואין לצורך הפחתת תשלום מיסוי מקרקעין?

ראשית, נקבעה חזקה שלפיה בני זוג שגרים יחד בקביעות, והילדים הקטינים שלהם, ייחשבו לתא משפחתי אחד, ולא יהיה ניתן לפצל אותם לאישיויות נפרדות. חזקת התא המשפחתי נועדה למנוע מצב שבו משפחה בת 5 נפשות מחזיקה ב-5 דירות, כאשר כל דירה רשומה על שם כל אחד מבני המשפחה בנפרד, ואז לכאורה כולם משלמים מס רכישה על דירה ראשונה, שהוא נמוך משמעותית. 

עם זאת, ישנם מצבים שבהם הסכם ממון טרום נישואין שקובע שישנה הפרדה רכושית בין בני הזוג בדירה מסוימת – יוכל להפחית את תשלומי מיסוי המקרקעין. נדרשים לכך כמה תנאים, שאם הם מתקיימים, הם סותרים את חזקת התא המשפחתי, ומאפשרים להתייחס לדירה מסוימת כשייכת רק לבן זוג ספציפי, ולא לשניהם או לילדיהם הקטינים. 

התנאי הראשון הוא שקיים הסכם ממון שקובע שאכן בני הזוג הסכימו על הפרדה רכושית ביניהם בכל הנוגע לדירה המדוברת. התנאי השני הוא הוכחת מצב זה בפועל, כלומר שאכן ההפרדה הרכושית איננה רק על הנייר, והיא באמת מתקיימת במציאות. אם שני בני הזוג גרים בדירה הזו, ואם שניהם משלמים שכירות מתוך חשבון משותף או חולקים משק בית משותף, אם יש משכנתא של שני בני הזוג על הדירה – זה יוביל למסקנה ברורה שלפיה אין הפרדה רכושית אמיתית בדירה.

יתרונות הסכם ממון טרום נישואין בהיבטי מיסוי מקרקעין

הסכם ממון טרום נישואין יכול לסייע מאוד בהיבטי מיסוי מקרקעין כאשר באמת לבני הזוג יש רכוש נפרד והם לא מנהלים אותו יחד או חולקים אותו דרך קבע. למשל, אם לאחד מבני הזוג יש בבעלותו דירה שרכש לפני הנישואין, או שאחד מבני הזוג קיבל בירושה דירה לפני או תוך כדי הנישואין, ניתן לקבוע לגביהם שהם לא מתנהלים במשותף על ידי בני הזוג. 

המצב הקלאסי הוא כאשר לאחד מבני הזוג יש דירה משלו, והוא משכיר אותה לאדם אחר. במצב כזה, ייתכן מאוד שבן הזוג השני אינו מעורב כלל בענייני ניהול הדירה הזו, והסכם ממון יכול להסדיר זאת ולהיות כלי לחיסכון בהיבטי מיסוי מקרקעין. 

מה ניתן לכלול בהסכם ממון בין בני זוג לקראת נישואין?

הסכם ממון טרום נישואין יכול לכלול כל סוגיה רכושית שבני הזוג מעוניינים להסדיר. למשל:

  • בעלות בנכסים שונים של בני הזוג, קביעת הפרדה רכושית, קביעה מה יקרה במצב של גירושין או של מוות.
  • מזונות אישה ומזונות ילדים, במקרה של פירוד.
  • ענייני ירושה.
  • הטלת חובות תשלום במקרה של סרבנות גט.
  • לאיזו ערכאה תהיה סמכות לדון בעניינים הרכושיים של הזוג (ערכאה דתית או אזרחית, בורר, מגשר וכו’).

צרו קשר בטלפון 050-5733960 או בטופס:

טעויות שכדאי להימנע מהן כאשר עורכים הסכם ממון טרום נישואין

בגלל שהסכם ממון הוא הסכם רגיש, ישנה חובה לאשר אותו בפני גורם מוסמך – נוטריון, רשם הנישואין, בית הדין הרבני, או בית המשפט לענייני משפחה. הסכם ממון שלא עבר אישור אצל אחד הגורמים הללו, לא יהיה בתוקף משפטי, והמשמעות היא שהוא לא חל ואין אפשרות לאכוף אותו. לכן, חשוב מאוד לדאוג לאישור ההסכם לאחר חתימתו, כדי שייכנס לתוקף ולא יהיה לשווא. מדובר בטעות קריטית שפעמים רבות מעקרת לחלוטין את ההסכם בדיוק כאשר יש סיבה להשתמש בו. 

למה כדאי להתייעץ עם עו"ד מקרקעין בעריכת חוזה ממון לפני נישואין?

הסכם ממון לפני הנישואין מסדיר סוגיות רכושיות רבות של בני הזוג. הנכסים הרציניים ביותר שיש לבני זוג הם בדרך כלל נכסי מקרקעין. לכן, עריכת הסכם ממון בסיוע עו”ד מקרקעין ומיסוי מקרקעין תבטיח שהסוגיות הללו יוסדרו בצורה מיטבית, עם הסתכלות לטווח רחוק ותכנון מיסוי אידיאלי, שיחסוך כמה שיותר עלויות בהמשך הדרך. 

עריכת הסכם ממון בליווי עו"ד מקרקעין מנוסה

עו”ד יסמין צח הינה עו”ד מקרקעין ומיסוי מקרקעין, עם ניסיון רב וליווי של זוגות רבים בדרך לעסקאות מקרקעין ולהסכמים המשמעותיים ביותר בחייהם. מתוך הבנה של חשיבות הנושא ורגישותו, עו”ד צח מציעה ליווי וסיוע לאורך כל הדרך, תוך הסתכלות ארוכת טווח ותכנון מיטבי של סוגיות הרכוש של בני הזוג.

צרו קשר בטלפון 050-5733960 או בטופס:

לא. עריכת הסכם ממון תיעשה מתוך בחירה בלבד, והיא מומלצת בעיקר לאנשים שיש ברשותם נכסים שונים וממון בסדר גודל שצריך לבצע לגביו הסכמות טרם הנישואין. 

מומלץ לערוך את ההסכם כמה שיותר מהר, לאחר שבני הזוג החליטו שברצונם להינשא.

עריכת הסכם ממון טרום נישואין עם עו”ד מקרקעין מומחה יכולה לסייע מאוד בהיבטי תכנון מס, ולחסוך עלויות כבדות בהמשך.

ניתן לבצע שינויים בהסכם הממון, אך יש לאשר את השינויים. אם יבוצעו שינויים והם לא יאושרו, לא יהיה להם תוקף משפטי.

ניתן לאשר הסכם ממון בפני נוטריון, רשם הנישואין, בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה. 

במצבים מסוימים, כאשר הסכם הממון קובע הפרדה רכושית לגבי נכס מסוים, ואכן מתקיימת הפרדה כזו, יינתנו הטבות במיסוי מקרקעין.