מס רכישה ילד נכה

1 אפריל, 2024

חוק מיסוי מקרקעין לא מגדיר באופן מפורש הקלה או פטור ממס רכישה להורים לילד נכה. עם זאת, הנחיית היועץ המשפטי משה מזרחי מיום 13/06/2006 מאפשרת להוריו של של ילד נכה יכולים להגיש בקשה לניצול פטור ממס רכישה המוקנה לילד. 

 

תקנה 11 לתקנות מיסוי מקרקעין מקנה את הפטור לנכה עצמו ומכאן שלכאורה בהתחשב כי ההורים הם שרוכשים את הדירה אינם זכאים לפטור. 

למעשה, בעת השימוש בפטור הם עושים שימוש באחת משתי הפעמיים בהם נכה יכול לבצע שימוש בהקלה במס רכישה הייעודית עבורו. על כן הם נדרשים באישור בית משפט לשם כך. 

הקלה במס רכישה להורים ילד קטין עם נכות (פטור נכה ממס)

תוכן עניינים

אישור ביהמ"ש לקבלת פטור ממס רכישה להורים לילד נכה

כאפוטרופוסים של הילד, על ההורים לקבל אישור בית המשפט לניצול הפטור ממס רכישה. בית המשפט יבחן את קיומו של צורך המצריך מעבר של הילד מהדירה הנוכחית לדירה הנרכשת – בשל מוגבלותו של הילד או תנאי המחייה בהם המשפחה מתגוררת כעת. 

כדאי לדעת:

לאור הנחייה של המשנה למנהל רשות המיסים מיום 2/9/2019, הורים לילד עם נכות אינם נדרשים לעבור וועדה רפואית של ביטוח לאומי, והמידע מועבר ישירות מביטוח לאומי לרשות מיסוי מקרקעין ללא צורך בהצגת אישור על שיעור הנכות.

ראשית נבהיר כי לא מדובר בפטור מלא אלא בהקלה. שנית, ייתכן כי בינתן ומדובר בקטין עם שיעור נכות העונה על ההגדרה שבחוק + לא נעשה שימוש בהקלה הזו מעבר לפעמיים בכל שנות חייו של הילד+ הוכח לבית משפט ולאפוטרופוס כי רכישת הדירה והמעבר אליה נעשים לצרכיו האישיים של הילד ולרווחתו . שימו לב – השימוש בהקלה היא למעשה בזכות שנתונה לילד אבל רישום הזכויות על שם הוריו.

אכן ישנה הקלה בשיעור מס הרכישה הנתונה לילד נכה בדיוק כמו אדם בוגר נכה הזכאי- ההבדל הוא שלמעשה הוריו של הילד מבקשים לעשות שימוש בהקלה הנתונה לילד ולרשום את הדירה על שמם.

אין פטור לילד נכה ממס שבח

שיעור ההנחה תלוי בשני גורמים הראשון האם זו דירתו היחידה של הנכה? אם כן אז יש  הבחנה בין דירה ראשונה לנכה ששוויה פחות מ 2.5 מליון לבין כזו ששוויה מעל 2.5 מליון ₪. אם שוויה מתחת 2.5 מליון ₪ אזי ישלם על ההפרש שבין  1,919,155 ₪ ל שווי העסקה ישלם 0.5%.

אם זו דירה ראשונה ששוייה מעל 2.5 מליון- ישלם 0.5% על כל סכום התמורה. אם זו איננה דירתו הראשונה ישלם 0.5% משווי התמורה.

משהגעתם למסקנה כי אתם עומדים בתנאי תקנה 11 לתקנות מיסוי מקרקעין עליכם להגיש את טופס 2973 של מיסוי מקרקעין במסגרת הדיווח למיסוי מקרקעין על הרכישה.

ובנוסף יש לצרף פסיקתא שקיבלתם במסגרת הליך הפניה של ההורים כאפוטרופוסים לבית משפט בבקשה לאשר שימוש בהקלה של הילד לפי סעיף 20 לחוק הכשרות המשפטית לדיווח למיסוי מקרקעין – שימו לב שבפסיקתא נדרש כי בית משפט  יורה מפורשות עם פרטי הנכס הנרכש אישורו לשימוש בהקלה.

בדיוק כמו מבוגר, על מנת לענות על דרישת תקנה 11 לתקנות מיסוי מקרקעין זו צריכה להיות נכות רפואית יציבה. בשונה ממבוגרים לגביהם נדרשת הנכות להיות קבועה, הרי שלגבי ילדים עד גיל 18 גם נכות זמנית עונה על דרישת החוק.

יש להמציא מסמך מביטוח לאומי המעיד על גמלת נכות בשיעור 188% ומעלה או נכות רפואית בשיעור 100%- במקרים אלו אין צורך לעבור וועדה רפואית. הנתונים יופיעו במרשמי מיסוי מקרקעין.

כל יתר המקרים הרי שנדרשת וועדה רפואית שתקבע שיעור נכות העונה על דרישת החוק.

שיעור נכות רפואית הקטנה מ 100% לא עונה על דרישת החוק, לכן לילד/ה נכה בשיעור של 50% לא תינתן הנחה.

ככלל החוק מאפשר לנכה לנצל הטבה זו פעמים במהלך חייו. אך לגבי שימוש של ההורים בהקלה שנתונה לילדם הנכה ניתן יהיה פעם אחת בלבד. ראה הנחיית היועץ המשפטי

והתשובה היא שכן מאחר ויש להראות שכל מעבר הדירה לרווחתו ולמענו.

אם כבר בוצעה עסקת הרכישה ושילמתם מס רכישה בשיעור שעל פי החוק ללא ההקלה במס וטרם חלפו 4 שנים תוכלו להגיש בקשה לתיקון השומה עם טופס הגשת בקשה לתיקון ויתר המסמכים הדרושים לצורך הגשת בקשה להקלה כאמור.

לא גם הורים לילד בגיר שבגדר חוסה ועתידים להתגורר עימו בדירה הנרכשת יכולים לעשות שימוש בהקלה

ליצירת קשר

פס מוזהב

השאירו פרטים ואנו ניצור עמכם קשר:

פס מוזהב

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

מס רכישה

מס רכישה

מה זה מס רכישה? מס רכישה הוא מס המשולם למשרד האוצר, אותו משלם מי שקונה זכות במקרקעין. מס זה בנוי על בסיס מדרגות: ככל שהדירה

קרא עוד »

נעים מאוד, אני יסמין

ליצירת קשר: