מהו יפוי כח מתמשך ולמה הוא חשוב עכשיו בעידן הקורונה?

10 ינואר, 2022

אני מניחה כי מרביתכם יודעים במידה כזו או אחרת חשיבותה של עריכת צוואה. בעיני קיים כלי משפטי חשוב יותר מצוואה ולכל הפחות כלי המשלים את המענה שהצוואה נותנת והוא “יפוי כח מתמשך”.

מדוע אני מקנה לו כזו חשיבות?

מכיוון שבעוד שצוואה מקנה לך את  האפשרות להחליט על רכושך במותך, יפוי כח מתמשך יאפשר לך להחליט על מגוון רחב של תחומים (לא רק רכושיים) למצב בו בעודך בחיים כושר השיפוט שלך ייפגע.

דווקא עכשיו בעידן הקורונה אשר יצר מציאות חדשה של חוסר וודאות מתחזק הצורך, לדעתי, בעריכת המסמך, בפרט אצל אלו מכם אשר בריאותם איננה איתנה.

כל אחד ואחת מכם שמעל גיל 18 ראשי לערוך מסמך זה אצל עורך דין המוסמך לערוך אותו (שימו לב כי נדרשת הסמכה ספציפית בקרב עורכי הדין). תוכלו למנות מישהו (לא חייב להיות קרוב משפחה ואפשר אף למנות עו”ד או רו”ח למשל ) שיהיה זה שיפעל ויקבל החלטות עבורך. ניתן להשאיר לו הוראות מאוד מאוד מפורטות וניתן גם למנות מספר אנשים במידה ואתם סומכים על כל אחד בתחום אחר.

מה ייתרונו של מסמך זה?:

ייתרונו הגדול בכך שככל וחו”ח מצבך יתדרדר, כתוצאה למשל- מתאונה, ממחלות זקנה (כגון דמנציה), ממוגבלות נפשית, העלולות לפגוע בכושר השיפוט שלך המסמך ייכנס לתוקף ויהיו הוראות מדויקות בקשר לרצונותיך. ללא הכנת מסמך כזה, יש להניח כי ימונה לך אפוטרופוס (אשר מיניו לרוב מסורבל לאור הבירוקרטיה ונעשה תחת לחץ מצב בו הצורך במינוי כבר קיים. בנוסף,  יש צורך   באישור בית משפט למרבית הפעולות של האפוטרופוס. מרבית מלקוחותיי חוששים להפקיד את כל שיקול הדעת בידי מישהו אך אל דאגה- ניתן להחליט מראש מה מידת שיקול הדעת אותה תרצו להתיר למיופה הכוח.

לאילו עניינים ניתן להתייחס ביפוי הכח המתמשך?:

  ייפוי כוח מתמשך יכול להיות בעניינים אישיים (כולל רפואיים) ובענייני רכוש, בכולם או בחלקם. כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח רלוונטית רק לתחומים שצוינו בו במפורש: ייפוי כוח מתמשך בעניינים אישיים יתייחס לרווחתך האישית, לצרכיך היומיומיים, למקום מגוריך, לבריאותך, לענייניך הגופניים, הנפשיים או החברתיים. עניינים אישיים עשויים לכלול גם עניינים רפואיים, אך ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך שמתייחס לעניינים הבריאותיים בלבד.  ייפוי כוח מתמשך בענייני רכוש יתייחס לטיפול בנכסיך וכספיך. נוכל לקבוע יחד את סוג/זהות המטפל המועדף עליך או  לקבוע שמקום מגוריך בעתיד יהיה ביתך, וכי המעבר לדיור מוגן יעשה רק במקרים מסוימים. למשל: אך לאחרונה התבקשתי ע”י לקוח לציין במסמך : כי מיופה כוחו ישלם עבורו ביטוח לאומי, וביטוח רפואי דרך חברה מסוימת. כמו כן הורה על תשלומי ארנונה ליחידה בה הוא מתגורר בדיור מוגן, תשלומי פיזיותרפיה, תשלומים קבועים הנדרשים למחייתו, מזון, תרופות, ויטמינים ותשלומים שאינם קבועים לפי הוראות שיינתנו על ידו או הוראות ילדיו יחד עם  המלצת הגופים המטפלים ו/או יועצים רפואיים שלו, ובלבד שיחייה ברמת החיים הגבוהה בה הוא חי היום. הלקוח אף ציין בקשתו להמשיך את תרומתו לארגון מסוים מידיי חודש בחודשו וציין את סכום התרומה. ודוגמא אחרונה לסיום, הלקוח אף ציין  את מספר הפעמים שהוא מבקש לממן לבנו המתגורר בחו”ל כרטיסי טיסה לצורך ביקורו בארץ ובאיזו מחלקה. יחד נוכל אתה ואני לשבת ולנהל שיחה ארוכה אשר תתועד אצלי ולערוך מסמך שיהיה מקיף ככל הניתן לסיטואציות, פעולות והחלטות שאתה מקבל היום. 

כיצד ניתן לחתום על מסמך זה לאור ההגבלות הקיימות בשל נגיף הקורונה?

בהתאם להגבלות אשר מפעם לפעם מתעדכנות, משרד המשפטים מוציא מפעם לפעם הנחיות המאפשרות חתימה על מסמך זה באמצעות אמצעים טכנולוגיים מרחוק מול עורך הדין. 

מי ייקבע באיזה מצב יפוי הכח המתמשך ייכנס לתוקף ומתי תוקפו ייפוג? 

אתה קובע בדיוק מתי ובאילו תנאים יהיה ייפוי הכוח המתמשך תקף ובאילו תנאים יחדל מלהיות תקף. 

מה ההבדל בין הצוואה ההדדית לבין צוואה אישית שכל אחד עורך לעצמו? האם כדאי לערוך צוואה הדדית או שמא עדיף להם דווקא לערוך צוואה אישית פרטנית כל אחד?

למי מתאימה: מתאימה למי שרוצה להטיב עם בן הזוג הנותר בחיים אבל גם להבטיח שבסופו של יום העיזבון המשותף יעבור לצד ג’ מוסכם (צאצאים או

קרא עוד »
דירת ירושה וצוואה

מדוע כדאי לערוך צוואה?

חוק הירושה קובע כי יורשיו של המנוח על-פי דין, כדלקמן: מי שהיה במות המוריש בן-זוגו ילדי המוריש וצאצאיהם (נכדיו של המוריש) הוריו וצאצאיהם (אחיו של

קרא עוד »

הסכם חלוקת עיזבון

הסכם בין יורשים ירשתי במשותף עם יורשים נוספים נכס. מה הדרך המומלצת לפעול? מהו הסכם חלוקת עיזבון? אתם מספר יורשים וירשתם מספר נכסים כך שלכל

קרא עוד »
דירת ירושה וצוואה

דירה בירושה

מיסוי דירת ירושה מדריך זה יתן לכם מענה ותשובות לתכנון מס אידיאלי במכירת דירת ירושה ונכסים שהתקבלו בירושה לכל היבטי מיסוי מקרקעין בנוגע לירושה, ול-

קרא עוד »

נעים מאוד, אני יסמין

ליצירת קשר: