מדוע כדאי לערוך צוואה?

10 ינואר, 2022

חוק הירושה קובע כי יורשיו של המנוח על-פי דין, כדלקמן:

  • מי שהיה במות המוריש בן-זוגו
  • ילדי המוריש וצאצאיהם (נכדיו של המוריש)
  • הוריו וצאצאיהם (אחיו של המוריש) והורי-הוריו וצאצאיהם (דודיו של המוריש) 

ללא צוואה חלוקת הרכוש תעשה לפי החוק. באמצעות צוואה יכול אדם לקבוע את חלוקת רכושו באופן שונה מסדר החלוקה שבחוק.

חלוקה לפי החוק תקנה ליורשים חלק מסוים ברכוש המוריש ולא תחלק בידי כל אחד מהם נכס. התוצאה תהא שכל אחד מהיורשים יקבל חלק מסוים בכל אחד מנכסי המוריש. כל היורשים יאלצו להיות שותפים יחד בכל נכס ויהא צורך בהסכמת כולם לכל פעולה שהיא בנכס. כל העברת זכויות לאחר מכן בין היורשים עלולה להיות כרוכה במס רכישה/שבח).

ישנם גם מצבים בהם המוריש לא מעוניין להוריש נכסיו לאלו אשר עפ”י החוק יורשיו. למשל ברצונו לסלק מעיזבונו את בן/בת הזוג או מי מילדיו או בכלל להוריש למי שאינו היורש עפ”י החוק.

או למשל אדם שנישא בשנית או נמצא בזוגיות אשר בגדר “ידועים בציבור” ומעוניין להבטיח ירושת ילדיו מנשואיו הראשונים.

מדוע רצוי שצוואתך תיערך בידי מי שמנוסה בכך?

מטרת הצוואה להביע את רצונך ולשמש ככלי אשר במותך ימומשו רצונותיך.

מכיוון שהצוואה תשמש בלכתך הרי שיש צורך לדקדק בניסוחה ובאופן עריכתה על מנת שלא להותיר כל ספק בדבר רצונך ולמנוע מצב שישאיר פתח למתנגדים למימוש את הצוואה.

כך למשל, ניתן לטעון כנגד הצוואה כי הצווה לא היה כשיר לצוות ולקוי קוגניטיבית או כי הנהנה עפ”י הצוואה היה מעורב בעריכת הצוואה למשל אם הביא את המצווה למשרד עורך הדין או למשל אם הנהנה השפיע השפעה בלתי הוגנת על המצווה – מצב בו קיימת תלות של ממש של המצווה בנהנה.

אלו מקצת העילות להתנגדות לצוואה, וכאמור ניסוח נכון ועריכתה נכונה מבחינה צורנית יביאו לכך כי צוואתך תעמוד איתנה ותממש את רצונך.

ואם מעניין אותך – מצורף קישור לפסיקה מצב בו מוריש נישל את יורשיו של עפ”י החוק (משפחתו) ציווה לאחר ויורשיו אשר הגישו התנגדות לצוואה.

https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001279918

מה ההבדל בין הצוואה ההדדית לבין צוואה אישית שכל אחד עורך לעצמו? האם כדאי לערוך צוואה הדדית או שמא עדיף להם דווקא לערוך צוואה אישית פרטנית כל אחד?

למי מתאימה: מתאימה למי שרוצה להטיב עם בן הזוג הנותר בחיים אבל גם להבטיח שבסופו של יום העיזבון המשותף יעבור לצד ג’ מוסכם (צאצאים או

קרא עוד »

הסכם חלוקת עיזבון

הסכם בין יורשים ירשתי במשותף עם יורשים נוספים נכס. מה הדרך המומלצת לפעול? מהו הסכם חלוקת עיזבון? אתם מספר יורשים וירשתם מספר נכסים כך שלכל

קרא עוד »
דירת ירושה וצוואה

דירה בירושה

מיסוי דירת ירושה מדריך זה יתן לכם מענה ותשובות לתכנון מס אידיאלי במכירת דירת ירושה ונכסים שהתקבלו בירושה לכל היבטי מיסוי מקרקעין בנוגע לירושה, ול-

קרא עוד »

נעים מאוד, אני יסמין

ליצירת קשר: