מה התנאים שבהם אני צריך לעמוד על מנת שאוכל להעביר ללא תמורה/ במתנה לקרוב ללא חבות במס שבח?

29 ינואר, 2023

סעיף 62 לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי מכירת זכות במקרקעין והקניית זכות ללא תמורה מיחיד לקרובו – יהיו פטורים ממס שבח.

שימו לב זו לא חייבת להיות בהכרח דירת מגורים.

כדי שתוכלו להנות מהפטור מתשלום מס שבח בהעברת המתנה עליכם להעבירה ל:

(1)   בן-זוג.

(2)   הורה, הורי הורה, צאצא, צאצאי בן-זוג ובני-זוגם של כל אחד מאלה.

(3)   אח או אחות לגבי זכות שקיבלו מהורה או מהורי הורה בלא תמורה או בירושה.

מספר דגשים לעניין פטור זה:

  • פטור זה ממס שבח משמש לרוב לצורך תכנון מס לגיטימי בחוק. לרוב עושים בו שימוש מי שבבעלותו דירה אחת ומעוניין לרכוש דירה נוספת להשקעה. כך תוכל להעביר את הדירה ללא תמורה לפני רכישת הדירה הנוספת . המשמעות היא שבעת רכישת הדירה החדשה תהיה זו דירתך היחידה אשר מס הרכישה ביחס אליה יחושב לפי מדרגות דירה יחידה.
  • בנוסף, ניתן להעביר את הדירה ללא תמורה לקרוב לאחר שהדירה הנוספת כבר נרכשה על ידך ובלבד והעברתם אותה בפרק זמן של 18 חודשים ממועד רכישת הדירה הנוספת.
  • יחד עם זאת, רשות המיסים תבחן אם מדובר במתנה אמיתית או העברה שמטרתה התחמקות ממס. כך למשל בפסק דין שניתן לאחרונה (2020) בעניין משפחת שמרת ובו בת העבירה לאמה דירה חודש לפני מות האם. או פסק הדין בעניין יעקב ארביב העוסק בדירה שהועברה במתנה מאב לבניו בעוד שדמי השכירות המשיכו להיכנס לכיסו.
  • מצ”ב קישור לכתבה הסוקרת את המגמה:
  • https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001317878
  • שימו לב ובדקו אם הדירה שאתם מעבירים עתידה להיות חלק מפרויקט פינוי בינוי, שכן על מנת ליהנות מהפטור ממס המיוחד לפרויקטים אלו, על בעל הדירה להחזיק בה שנתיים ימים טרם החתימה על הסכם עם היזם בפרויקט.
  • וכמובן קחו בחשבון את ההשלכות שיש בהעברה זו על מקבל המתנה ככל והוא ירצה בעצמו לרכוש דירה או ירצה למכור אותה ויידרש להמתין את תקופת הצינון  קראו על כך בשאלת מס שבח מס’ 11.

<< עוד על העברה ללא תמורה

נעים מאוד, אני יסמין

ליצירת קשר: