העברה אגב גירושין של זכויות בדירה

12 ספטמבר, 2021

אני אמור/ה לקבל את מחצית הזכויות בדירת המגורים במסגרת הגירושין. מה עליי לעשות כדי להעביר על שמי את הזכויות בטאבו ומה חשוב לדעת? איך היא תשפיע על מקבל הזכות בדירה (מי שנותר עם מלוא הזכויות בדירה) בבואו למכור אותה בהמשך?

האם העברה אגב גירושין של זכויות מקרקעין מחויבים במס שבח או מס רכישה?

העברת זכויות בנכסי בני זוג במסגרת הסכם גירושין אינה מהווה אירוע מס ועל כן, לאור סעיף 4א לחוק מיסוי מקרקעין,  היא פטורה מס שבח וכן ממס רכישה. 

העברה אגב גירושין

באילו תנאים העברה אגב גירושין לא תחויב במס?

  • סמכות – העברת הנכסים נעשית בהתאם להסכם גירושין, בו נתקבלה ההחלטה על העברת הזכויות של אחד הצדדים לטובת הצד האחר. על הסכם הגירושין לקבל את אישור ביהמ”ש או בית הדין, על מנת להקנות לו תוקף של פסק דין.
  • תמורה העברה דירה אגב גירושין בין בני הזוג יכולה להיות בתמורה או ללא תמורה.
  • מועד – ההעברה יכולה להתבצע מייד לאחר החתימה על ההסכם או לקבוע למשל שלאישה הזכות לרכוש מהבעל את זכויותיו על הנכס תוך 24 חודשים ממועד החתימה על ההסכם.
  • מערכת היחסים – מכירת דירה לאחר גירושין תקפה גם עבור מי שמוכרים בתור ידועים בציבור ואפילו עבור בני זוג חד מיניים, אם קיים ביניהם הסכם גירושין המקיים את תנאי הסמכות (בתוקף של פסק דין).

קנית דירה מהגרוש?

בעת מכירת הדירה בעתיד יושת עליך החיוב במס שבח גם עבור כל התקופה שקדמה לגירושין ובה בן / בת הזוג החזיקו בחלקם בנכס.

מה התחליף עבור העברה אגב גירושין, במקרה ומדובר בדירה יחידה?

במקרה בו מי שמקבל את הזכות על הדירה במסגרת הליך הגירושין מתכנן לרכוש דירה נוספת, כדאי לשקול לבצע את העברת הזכות בתור “עסקת מקרקעין רגילה”. 

מכירת הזכות תהיה פטורה ממס שבח על דירה יחידה ואם לא הגעתם אל מדרגות המס לדירה יחידה ייתכן ולא תשלמו מס רכישה, ובביצוע הליך זה יצרתם מועד חדש לחישוב השבח עבור בן הזוג שקבל את הזכות. כאשר ימכור את הדירה השבח יחושב ממועד עסקה זו ולא מהמועד המקורי בו בני הזוג רכשו את הדירה. 

אם אין בכוונת מקבל הזכות לרכוש דירה נוספת כדאי לבצע את העברה כאמור לפי סעיף 4א .

מכירת דירה לאחר גירושין לצד ג' תחת פטור מס שבח

על מנת לקבל פטור ממס שבח במכירת דירה יחידה יש להחזיק בה 18 חודשים טרם מכירתה. אבל פעמים רבות לאחר תום הליך הגירושין הצד שקבל את הזכויות בדירה מעוניין למכור אותה לצד ג’. 

החלטת מיסוי 1609/21
מיטיבה עם מתגרשים שמקבלים זכויות אגב גירושין בנכסי הנדל”ן המשותפים, וקובעת כי במניין 18 החודשים תכלל גם התקופה בה בני הזוג החזיקו יחד בדירה. 

ליצירת קשר

פס מוזהב

השאירו פרטים ואנו ניצור עמכם קשר:

פס מוזהב

אולי יעניין אותך לקרוא על:

נעים מאוד, אני יסמין

ליצירת קשר: